Het Duitse merk Torqeedo is marktleider in elektrische buitenboordmotoren. Het in Hong Kong gebaseerde ePropulsion daagt Torqeedo uit. Lees hieronder onze bevindingen over deze twee merken. Bekijk hier alle Torqeedo motoren en hier alle ePropulsion motoren. Interesse in een andere motor? Voor een overzicht van alle motoren klikt u hier.

Torqeedo is opgericht in 2005 heeft zeer innovatie elektrische buitenboordmotoren, die gekenmerkt worden door een fraai design en een hoge kwaliteit. Torqeedo is wereldwijd marktleider in elektrische mobiliteit op het water. Torqeedo aandrijvingen worden ook veel toegepast in de professionele markt. Ze leveren motoren tot 100kW voor bijvoorbeeld rondvaartboten en de scheepsvaart. Sinds 2017 is Torqeedo onderdeel van DEUTZ groep en is er een samenwerking met BMW om de BMW i3 state of the art accutechniek beschikbaar te maken voor de Torqeedo Cruise en Deep Blue modellen.
Torqeedo heeft een breed scale aan motoren: Ultralight (kayak, kano's en zeer lichte boten) Travel (tenders, bijboten en "kleine"zeilboten) Cruise (motorboten en zeilboten tot 12ton) en DeepBlue (commerciele vaart en veeleissende toepassingen)

ePropulsion is opgericht in 2012 door 4 studenten Robotica en Techniek. Sinds het bedrijf in 2014 zijn eerste elektrische buitenboordmotor op de markt bracht, is het snel uitgegroeid tot een kracht waarmee rekening moet worden gehouden op de markt voor elektrische voortstuwing, met verkooppunten in Europa, de VS en Azië. ePropulsion begon met een duidelijke missie om de wereldleider te worden op het gebied van elektrische voortstuwingssystemen en -diensten voor de scheepvaart. Naast de ePropulsion Vaquita, (SUP en kajak), Spirit (tenders, bijboten en "kleine" zeilboten), Navy (motorboten en zeilboten) en POD-drive modellen zijn er sinds kort ook de I-serie inboard motoren beschikbaar. 

De meest verkochte motoren van beide merken zijn de ePropulsion Spirit 1.0 Plus en de Torqeedo Travel 1103 deze vergelijkbare modellen behalen ongeveer dezelfde snelheid (vergelijkbaar met een 3 pk benzine motor) en leveren dezelde kracht (vergelijkbaar met een 4 pk benzine motor). Ze verschillen echter op een aantal punten: 

 

 

Torqeedo Travel 603C

 

Torqeedo Travel 1103C

 

ePropulsion Spirit 1.0 Plus

 

ePropulsion Spirit 1.0 EVO

Prijs (kortstaart)

€1845,-

 

€2395,-

 

€2199,-

 

€2589,-

 

 

 

 

 

 

 

 

Besturing

Stuurknuppel

 

Stuurknuppel

 

Stuurknuppel

 

Stuurknuppel of afstandsbediening

Display weergave

resterende vaartijd, vermogen en snelheid

 

resterende vaartijd, vermogen en snelheid

 

resterende vaartijd en vermogen

 

resterende vaartijd en vermogen

GPS

Ja

 

Ja

 

Nee

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

Accu capaciteit

500Wh 

 

915Wh

 

1276Wh

 

1276Wh

Voltage

29.6V

 

29.6V

 

48V

 

48V

Ampere 

31Ah

 

31Ah

 

28Ah

 

28Ah

Accu techniek

Lithium-ion

 

Lithium-ion

 

Lithium-ion-polymeer

 

Lithium-ion-polymeer

Levensduur*

 

 

 

 

500 cycles op 80% DOD

 

500 cycles op 80% DOD

Externe accu mogelijk

Nee

 

Nee

 

Ja, ePropulsion e-serie accu's of loodaccu's

 

Ja, ePropulsion e-serie accu's of loodaccu's

Positief drijfvermogen van de accu

Ja

 

Nee

 

Ja

 

Ja

 

 

 

 

 

 

 

 

Lader bij het pakket

Ja, 230V 90W (*laadtijd 6.5 uur)

 

Ja, 230V 90W (*laadtijd 10.5 uur)

 

Ja, 230V 180W (*laadtijd 8.5 uur)

 

Ja, 230V 180W (*laadtijd 8.5 uur)

Snellader beschikbaar?

Nee

 

Nee

 

Ja, 230V 576W (*laadtijd 3.5 uur)

 

Ja, 230V 576W (*laadtijd 3.5 uur)

Laden via Zonnepanelen

Ja

 

Ja

 

Ja

 

Ja

Laden via boardnet

Ja

 

Ja

 

Ja

 

Ja

Hydrogeneratie

Nee

 

Nee

 

Nee

 

Ja, via de propeller

 

 

 

 

 

 

 

 

Gewicht 

15.5 kg

 

17,3 kg

 

19.4 kg

 

19.6 kg

Accu gewicht

4.2 kg

 

6 kg

 

8.8 kg

 

8.8 kg

Motor gewicht

11.3 kg

 

11.3 kg

 

10.6 kg

 

10.8 kg

 

 

 

 

 

 

 

 

Zout water geschikt

Ja

 

Ja

 

Ja

 

Ja

 

 

 

 

 

 

 

 

In het kort

Zeer betrouwbare kwalitatieve motor vergelijkbaar met een 2 pk benzine motor. Voordelen; stil, zuinig, milieuvriendelijk,  . Minimaal aan onderhoud in vergelijking met een reguliere verbrandingsmotor. Zwakke punt is de propeller: die wil nog wel eens afbreken, maar dat is eenvoudig zelf te vervangen.

 

Het modernste op gebied van elektrische buitenboordmotoren. Zeer simpel te bedienen, met geïntegreerde lithium accu. vergelijkbaar met een benzine motor van 3 (snelheid) á 4 pk (stuwkracht). Dit is ruim voldoende voor rubberboten, (kleine)zeilboten en grachten boten. Met deze motor is je vaartijd 50min op vol vermogen, op 50 tot 70% van het vermogen 2.5 a 3 uur en op rustige snelheid 4 tot 5 uur, afhankelijk van je vaargedrag. 

 

Een kwalitatief goede motor. Ook eenvoudig in het gebruik, duidelijk af te lezen display met benodigde informatie. Zeer simpel te bedienen, met geïntegreerde lithium accu. vergelijkbaar met een benzine motor van 3 (snelheid) á 4 pk (stuwkracht). Dit is ruim voldoende voor rubberboten, (kleine)zeilboten en grachten boten. Met deze motor is je vaartijd 75min op vol vermogen, op 50 tot 70% van het vermogen 3 a 3,5 uur en op rustige snelheid 5 tot 6 uur, afhankelijk van je vaargedrag. Er kan een externe accu op worden aangesloten voor lange vaartochten.

 

Dezelfde vaareigenschappen als bij de ePropulsion Spirit Plus. Het grote voordeel is de mogelijkheid om de motor met een afstandsbediening en stuursysteem te bedienen. Heeft hydrogeneratie waardoor de propeller stroom terug kan leveren aan de accu.

* alle genoemde motoren zijn voorzien van een magnetische kill-schakelaar waardoor de motor stopt zodra de bestuurder buiten bereik van de motor komt.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »