Het Duitse merk Torqeedo is marktleider in elektrische buitenboordmotoren. Het in Hong Kong gebaseerde ePropulsion daagt Torqeedo uit. Lees hieronder onze bevindingen over deze twee merken. Bekijk hier alle Torqeedo motoren en hier alle ePropulsion motoren. Interesse in een andere motor? Voor een overzicht van alle motoren klikt u hier.
Torqeedo is opgericht in 2005 heeft zeer innovatie elektrische buitenboordmotoren, die gekenmerkt worden door een fraai design en een hoge kwaliteit. Torqeedo is wereldwijd marktleider in elektrische mobiliteit op het water. Torqeedo aandrijvingen worden ook veel toegepast in de professionele markt. Ze leveren motoren tot 100kW voor bijvoorbeeld rondvaartboten en de scheepsvaart. Sinds 2017 is Torqeedo onderdeel van DEUTZ groep en is er een samenwerking met BMW om de BMW i3 state of the art accutechniek beschikbaar te maken voor de Torqeedo Cruise en Deep Blue modellen.
Torqeedo heeft een breed scale aan motoren: Ultralight (kayak, kano's en zeer lichte boten) Travel (tenders, bijboten en "kleine"zeilboten) Cruise (motorboten en zeilboten tot 12ton) en DeepBlue (commerciele vaart en veeleissende toepassingen)
ePropulsion is opgericht in 2012 door 4 studenten Robotica en Techniek. Sinds het bedrijf in 2014 zijn eerste elektrische buitenboordmotor op de markt bracht, is het snel uitgegroeid tot een kracht waarmee rekening moet worden gehouden op de markt voor elektrische voortstuwing, met verkooppunten in Europa, de VS en Azië. ePropulsion begon met een duidelijke missie om de wereldleider te worden op het gebied van elektrische voortstuwingssystemen en -diensten voor de scheepvaart. Naast de ePropulsion Vaquita, (SUP en kajak), Spirit (tenders, bijboten en "kleine" zeilboten), Navy (motorboten en zeilboten) en POD-drive modellen zijn er sinds kort ook de I-serie inboard motoren beschikbaar.
De meest verkochte motoren van beide merken zijn de ePropulsion Spirit 1.0 Plus en de Torqeedo Travel 1103 deze vergelijkbare modellen behalen ongeveer dezelfde snelheid (vergelijkbaar met een 3 pk benzine motor) en leveren dezelde kracht (vergelijkbaar met een 4 pk benzine motor). Ze verschillen echter op een aantal punten:
|
|||||||
|
|
|
|
||||
Prijs (kortstaart) |
€1845,- |
|
€2395,- |
|
€2199,- |
|
€2589,- |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besturing |
Stuurknuppel |
|
Stuurknuppel |
|
Stuurknuppel |
|
Stuurknuppel of afstandsbediening |
Display weergave |
resterende vaartijd, vermogen en snelheid |
|
resterende vaartijd, vermogen en snelheid |
|
resterende vaartijd en vermogen |
|
resterende vaartijd en vermogen |
GPS |
Ja |
|
Ja |
|
Nee |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
Accu capaciteit |
500Wh |
|
915Wh |
|
1276Wh |
|
1276Wh |
Voltage |
29.6V |
|
29.6V |
|
48V |
|
48V |
Ampere |
31Ah |
|
31Ah |
|
28Ah |
|
28Ah |
Accu techniek |
Lithium-ion |
|
Lithium-ion |
|
Lithium-ion-polymeer |
|
Lithium-ion-polymeer |
Levensduur* |
|
|
|
|
500 cycles op 80% DOD |
|
500 cycles op 80% DOD |
Externe accu mogelijk |
Nee |
|
Nee |
|
Ja, ePropulsion e-serie accu's of loodaccu's |
|
Ja, ePropulsion e-serie accu's of loodaccu's |
Positief drijfvermogen van de accu |
Ja |
|
Nee |
|
Ja |
|
Ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lader bij het pakket |
Ja, 230V 90W (*laadtijd 6.5 uur) |
|
Ja, 230V 90W (*laadtijd 10.5 uur) |
|
Ja, 230V 180W (*laadtijd 8.5 uur) |
|
Ja, 230V 180W (*laadtijd 8.5 uur) |
Snellader beschikbaar? |
Nee |
|
Nee |
|
Ja, 230V 576W (*laadtijd 3.5 uur) |
|
Ja, 230V 576W (*laadtijd 3.5 uur) |
Laden via Zonnepanelen |
Ja |
|
Ja |
|
Ja |
|
Ja |
Laden via boardnet |
Ja |
|
Ja |
|
Ja |
|
Ja |
Hydrogeneratie |
Nee |
|
Nee |
|
Nee |
|
Ja, via de propeller |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gewicht |
15.5 kg |
|
17,3 kg |
|
19.4 kg |
|
19.6 kg |
Accu gewicht |
4.2 kg |
|
6 kg |
|
8.8 kg |
|
8.8 kg |
Motor gewicht |
11.3 kg |
|
11.3 kg |
|
10.6 kg |
|
10.8 kg |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zout water geschikt |
Ja |
|
Ja |
|
Ja |
|
Ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
In het kort |
Zeer betrouwbare kwalitatieve motor vergelijkbaar met een 2 pk benzine motor. Voordelen; stil, zuinig, milieuvriendelijk, . Minimaal aan onderhoud in vergelijking met een reguliere verbrandingsmotor. Zwakke punt is de propeller: die wil nog wel eens afbreken, maar dat is eenvoudig zelf te vervangen. |
|
Het modernste op gebied van elektrische buitenboordmotoren. Zeer simpel te bedienen, met geïntegreerde lithium accu. vergelijkbaar met een benzine motor van 3 (snelheid) á 4 pk (stuwkracht). Dit is ruim voldoende voor rubberboten, (kleine)zeilboten en grachten boten. Met deze motor is je vaartijd 50min op vol vermogen, op 50 tot 70% van het vermogen 2.5 a 3 uur en op rustige snelheid 4 tot 5 uur, afhankelijk van je vaargedrag. |
|
Een kwalitatief goede motor. Ook eenvoudig in het gebruik, duidelijk af te lezen display met benodigde informatie. Zeer simpel te bedienen, met geïntegreerde lithium accu. vergelijkbaar met een benzine motor van 3 (snelheid) á 4 pk (stuwkracht). Dit is ruim voldoende voor rubberboten, (kleine)zeilboten en grachten boten. Met deze motor is je vaartijd 75min op vol vermogen, op 50 tot 70% van het vermogen 3 a 3,5 uur en op rustige snelheid 5 tot 6 uur, afhankelijk van je vaargedrag. Er kan een externe accu op worden aangesloten voor lange vaartochten. |
|
Dezelfde vaareigenschappen als bij de ePropulsion Spirit Plus. Het grote voordeel is de mogelijkheid om de motor met een afstandsbediening en stuursysteem te bedienen. Heeft hydrogeneratie waardoor de propeller stroom terug kan leveren aan de accu. |
* alle genoemde motoren zijn voorzien van een magnetische kill-schakelaar waardoor de motor stopt zodra de bestuurder buiten bereik van de motor komt.