Doel: Waar gebruikt u de elektromotor voor?
Elektrische buitenboordmotoren worden voor allerlei toepassingen gebruikt. Het meest worden ze gebruikt als hulpmiddel bij het vissen en voor de watersport. Vooral die laatste categorie groeit snel.
Recreatie / Watersport
Motoren die gebruikt worden voor recreatie of watersport moeten langere tijd achter elkaar kunnen varen zonder gevaar op oververhitting. Lang niet alle elektrische aandrijvingen zijn hiervoor geschikt. Vaak wordt dit type motor gekocht ter vervanging van een benzinemotor. Bij de keuze van motor en accu is het ook zeer belangrijk hoe lang u precies wilt kunnen varen. Bij een benzinemotor kunt u altijd bijtanken. Bij een elektromotor moet u hier iets beter over nadenken. De ene motor is efficiënter dan de ander. Een zeer belangrijke factor is de snelheidsregeling. Een motor met een schappenschakelaar heeft een soort versnellingsbak met meestal vijf standen vooruit en drie achteruit. Voor langduriger varen heeft u een traploze snelheidsregeling nodig. Een andere factor die de vaartijd bepaalt is de accu-capaciteit en het type accu. Het beste merk als vervanger van een benzinemotor is Torqeedo. Als alternatief is er de ePropulsion. Deze motoren lijken op elkaar maar er zijn enkele verschillen.
In deze categorie staan hoofdzakelijk echte elektrische buitenboordmotoren. Deze zijn gemaakt om langere tijd mee te varen.
Aandachtspunten: Hoe is de vaarduur? Is het een efficiënte motor? Is de accu geschikt voor lange vaarduur? Is de motor geschikt voor langdurig continu varen? Algehele kwaliteit van de fluistermotor: Behuizing, spoelen, koeling etc. Heeft de motor een traploze snelheidsregeling?
Bijmotor of op bijboot
In dit geval kiest u voor een motor die zeer betrouwbaar is en relatief korte stukken goed kan afleggen. Sommige boten hebben een reserve-motor naast de hoofdaandrijving in geval van pech of tijdens korte stukken door elektrische vaargebieden. Grotere boten, bijvoorbeeld een zeiljacht of een motorkruiser, hebben vaak een bijboot. De buitenboordmotor op deze bijboot kan elektrisch zijn.
Aandachtspunten: Hoe lang vaart u maximaal met de motor? Is er een laadpunt op de hoofdboot voor de bijboot?
Vissen
Vissers gebruiken elektromotoren op een aantal manieren. Ten eerste gebruiken veel vissers een fluistermotor op de spiegel. Deze wordt gebruikt om te 'trollen'. De fluistermotor hangt naast de primaire motor. Een andere type fluistermotor, namelijk de boegmotor, wordt gebruikt om de boot heel precies te sturen en op één plek te houden. Tenslotte zien we steeds vaker een elektrische buitenboordmotor op visboten als primaire aandrijving. Dit is de motor ter vervanging van de benzinemotor. Veel vissers gebruiken een zwaardere motor om daadwerkelijk naar de visstek te komen. Nu elektrische buitenboordmotoren steeds krachtiger en accu's goedkoper worden, is een elektrische buitenboordmotor interessant voor vissers.
Aandachtspunten: Welk type visser bent u? Hoe lang draait de motor gedurende een vistrip?
Soorten elektrische buitenboordmotoren
Elektromotoren hebben diverse toepassingen en worden ook op allerlei manieren aangeduid. Het is niet altijd duidelijk welke naam de juiste is. Grofweg onderscheiden we in elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren. Fluistermotoren kunnen dan weer worden onderscheiden in fluistermotoren die de boot voortstuwen (hekmontage) en boegmotoren. Bekijk alle soorten elektromotoren hier.
Elektrische buitenboordmotor
Met elektrische buitenboordmotor bedoelen we de elektrische motoren die een benzinemotor kunnen vervangen. Deze definitie is niet heel sterk omlijnd. Ook fluistermotoren worden regelmatig gekocht om een kleine benzinemotor te vervangen. Over het algemeen kunnen we bij elektromotoren vanaf ongeveer 2pk spreken van een elektrische buitenboordmotor. Deze motoren zijn niet alleen krachtiger, maar zijn ook meer geschikt om langere tijd mee te varen. Ze gebruiken een andere techniek dan fluistermotoren, zijn relatief efficiënter en zijn ook beter beschermd tegen oververhitting. Ze hebben goede koeling, sterkere spoelen en leveren over het algemeen meer kracht en snelheid. Daarnaast voegen we onder deze categorie ook een aantal zeer hoogwaardige fluistermotoren met traploze snelheidsregeling. Deze zijn origineel niet bedoeld voor langdurige vaart, maar leveren in de praktijk zulke goede prestaties dat we ze hier graag vermelden.
Fluistermotor
Fluistermotoren, ook wel 'trolling motoren' genoemd zijn wat lichtere motoren die veel door vissers gebruikt worden. Voornamelijk door karpervissers om een lijn uit te varen. Zo'n een fluistermotor zie je vaak naast een grotere benzinemotor. De visser vaart naar de visstek met de verbrandingsmotor en zet de fluistermotor pas aan wanneer hij gaat vissen. Fluistermotoren zijn van oudsher hoofdzakelijk geschikt om kortere stukken te varen. Door een verbetering in techniek en materiaal zien we dat bepaalde fluistermotoren tegenwoordig ook geschikt zijn om langere tijd mee te varen.
Boegmotor
De boegmotor wordt gemonteerd op de boeg (aan de voorkant dus) van de boot gemonteerd. Dit zijn geavanceerde machines die vrijwel uitsluitend door vissers worden gebruikt. Voor niet-vissers zijn boegmotoren niet interessant. De installatie vereist meer werk en de aanschafkosten zijn relatief hoog. Een boegmotor zit vaak volgepakt met technologische hoogstandjes, zoals een boordcomputer met gps en een sonar. De modernste boegmotoren gebruiken gps om de motor te besturen en op één plek vast te ankeren. De boegmotor doet dus meer en meer het werk voor de visser.
Merken en series elektrische buitenboordmotoren
Er is een breed scala elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren op de markt. Tegelijkertijd is het lastig uit te zoeken welk merk en welk model voor u geschikt is. Onze gids helpt u hierbij. Neem voor aanvullende vragen vrijblijvend contact met ons op.
Minn Kota
Grootste en bekendste merk in de viswereld. Amerikaanse fabrikant van fluistermotoren, boegmotoren en elektrische buitenboordmotoren. Minn Kota is synoniem voor elektrisch varen. De elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren van Minn Kota behoren tot de absolute top. Vooral in de viswereld is het merk echt een begrip. Het Amerikaanse merk levert simpele fluistermotoren voor de watersporter met een kleine beurs, maar ook gear voor de echt professionele sportvisser. Er zijn diverse series op de markt:
Minn Kota fluistermotoren (hekmontage)
Momenteel maakt Minn Kota vier series fluistermotoren met hekmontage. Deze worden dus achter de boot, aan een motorplank of iets dergelijks, gehangen om de boot vooruit te stuwen. Verder heeft iedere fluistermotor een zoutwater-uitvoering. van De Minn Kota Endura is de simpelste serie fluistermotoren op 12 volt. Beschikbaar in de varianten 30, 40, 45, 50 en 55lbs. Een stap omhoog vindt u de Endura Max. Deze motor is qua uiterlijk hetzelfde, maar is uitgerust met een traploze snelheidsregeling en de beroemde Minn Kota Digital Maximizer. Dit maakt de Endura Max tot de meest efficiënte motor in zijn klasse. Daarboven vindt u de ultieme fluistermotor van Minn Kota: de Traxxis. Traxxis fluistermotoren hebben ook een traploze snelheidsregeling en zijn zeer efficiënt en nog net wat meer high-end dan de Endura Max. Een belangrijk onderscheid is dat de Traxxis een verticaal verstelbare stuurhendel heeft, waardoor u nog meer controle heeft. Iedere Minn Kota serie heeft ook een zout water uitvoering. Dit zijn de zogenaamde Riptide motoren.
Minn Kota boegmotor (boegmontage)
Slechts een handvol fabrikanten produceert boegmotoren. Minn Kota is de absolute marktleider. Door de brede range aan motoren en de ieder jaar verbeterde technologische snufjes weet Minn Kota zich te onderscheiden. Iedere boegmotor-lijn van Minn Kota heeft zowel een standaard als een zoutwater (Riptide) uitvoering. De PowerDrive, Terrova en Ulterra series worden elektrisch bestuurd, via een voetpedaal of i-Pilot afstandsbediening. Naast de i-Pilot is bij veel modellen ook een uitbreiding naar de i-Pilot Link mogelijk. Dit zorgt ervoor dat uw motor kan communiceren met uw fishfinder. Nieuw in het assortiment is de Minn Kota Ultrex. Anders dan de eerder genoemde modellen heeft de Ultrex naast elektrische besturing ook directe kabelbesturing via een voetpedaal. Dit zorgt ervoor dat u minder vertraging heeft in het sturen en meer controle heeft.
Torqeedo
Sinds 2005 brengt Torqeedo een complete lijn elektrische aandrijvingen op de markt, met vermogens van 0,5 tot 50 kW, ofwel 1 tot 80 PK. De motoren worden gekenmerkt door een zeer innovatief ontwerp. Ze zijn krachtig, zeer efficiënt en geheel waterdicht. Een overzicht van het assortiment:De meest verkochte Torqeedo motoren zijn de Travel elektrische buitenboordmotoren. Ooit begonnen met de De Travel 503 en 1003(C) zijn geschikt voor kleine motorboten, bijboten en zeilboten, als alternatief voor benzinemotoren tot 4 PK. De lichtgewicht lithium accu is geïntegreerd in de motor en verwisselbaar met een reserve accu. De motor incl. accu weegt maximaal 14 kg en is dus heel goed hanteerbaar. In de Torqeedo draagtas kun je hem makkelijk meenemen en opbergen. Nieuw is de Travel 1003 C, voorzien van een lithium accu met 70 % meer capaciteit, en dus meer actieradius.
Torqeedo Travel
De Torqeedo Travel serie bestaat uit 2 modellen, de Torqeedo Travel 603 en Torqeedo Travel 1103. Deze motor zijn het modernste wat er op gebied van elektrische buitenboordmotoren te vinden is. Zeer simpel te bedienen, met geïntegreerde lithium accu. De accu is vergrendeld met een pin welke je zeer simpel kunt verwijderen om de accu thuis of aanboord op te laden. Het totaalgewicht is 17.3 kg (kortstaart). Het is ongeveer het equivalent van een 3 (snelheid) á 4 pk (stuwkracht) benzinemotor. Met deze motor is de gemiddelde vaartijd 50min op vol vermogen, op 50 tot 70% van het vermogen 2.5 a 3 uur en op rustige snelheid 4 tot 5 uur, afhankelijk van het vaargedrag. Het voordeel van deze motoren is dat in het display van de gashendel af is te lezen hoelang er nog gevaren kan worden op de huidige accucapaciteit en het gevraagde vermogen.
Torqeedo Ultralight
De Torqeedo Ultralight 403 is een elektromotor speciaal voor kayaks. De motor is gemaakt om op de meeste kayaks en kano's te monteren.
Torqeedo Cruise
De Cruise 3.0, 6.0, 10.0 en 12.0 buitenboordmotoren vervangen qua stuwkracht motoren tot respectievelijk 6, 10 en 25 PK. Bijna alle motoren zijn te leveren ook met besturing op afstand (Remote) behalve de Cruise 10.0, de Cruise 3.0 t/m 6.0 zijn er ook met stuurhendel bediening (Tiller). De Cruise 3.0, 6.0, en 12.0 FP zijn de podmotoren, die onder tegen de romp gemonteerd worden. Dat monteren gaat heel eenvoudig en snel, en daarmee zijn deze motoren erg geschikt als alternatief van de inboard dieselmotor voor sloepen of kajuitmotorboten. Deze motoren kunnen ook met klapschroef worden geleverd, en zijn dan een goed alternatief voor buitenboordmotor of de saildrive op zeilboten en -jachten. Het zijn technisch dezelfde motoren als de 3.0, 6.0 en 12.0 buitenboordmotoren. Alle motoren uit de Cruise range worden gecombineerd met een 24 volt (voor de Cruise 3.0) of 48 Volt accupakket (voor de Cruise 6.0 en 12.0) in de boot. Daarvoor kunnen loodaccu’s worden gebruikt, of de veel lichtere en waterdichte Torqeedo Power 26-2400 lithium accu’s.
Torqeedo Deep Blue
Verreweg het krachtigste type motor dat momenteel leverbaar is. Torqeedo Deep Blue zijn elektrische buitenboordmotoren van 40 en 80 PK. Naast uitvoering als buitenboordmotoren zijn Deep Blue motoren ook leverbaar als inboard of als saildrive. De motoren worden geleverd als een compleet, plug & play systeem. Daarin zitten de lithium accu’s, een boordcomputer met touchscreen display, de gashendel en complete bekabeling bij in. Nieuw is dat vanaf 2017 gebruik wordt gemaakt van de grote 33 kWh accu uit de BMW i3. Naast de vol elektrische aandrijvingen is Deep Blue ook als hybride systeem te verkrijgen, waarbij de stroomvoorziening behalve door walstroom kan gebeuren door een geïntegreerde generator. zonnepanelen en/of energiewinning vanuit de draaiende schroef.
Haswing
Elektromotormerk met een brede maar overzichtelijke range motoren. Haswing levert zowel fluistermotoren, boegmotoren als primaire elektrische buitenboordmotoren. Het is één van de weinige Chinese merken die wel redelijke kwaliteit levert. En tegen een heel redelijke prijs.
De Osapian motor is een fluistermotor van 55 lbs. Ideaal om te vissen of als voortstuwing op een bijboot of rubberboot. De Protruar serie is elektrische buitenboordmotor en een serieuze competitie voor de kleine benzinemotor. Deze serie bestaat uit een 1, 2, 3, 4, 5.0 elektromotor. De 1.0 werkt op 12 volt en de overige modellen op 24 volt. Als u op zoek bent naar een betaalbare boegmotor is er de Cayman B55 (GPS), deze boegmotoren worden veel door de recreant visser gebruikt.
ePropulsion
Het merk ePropulsion is in 2012 als startup begonnen in Hong Kong en heeft haar producten de afgelopen jaren flink doorontwikkeld. Ze zijn begonnen met de ePropulsion Spirit 1.0, een elektrische buitenboordmotor vergelijkbaar met 3pk. De motor is uitgerust met een geintegreerde lithium accu van 1000W welke u eenvoudig los klikt van de motor om hem te kunnen laden. Op het display van de gashendel kunt u aflezen hoelang u nog kunt varen op de huidige accucapaciteit en het gevraagde vermogen. Het grote voordeel van deze motoren is dat ze zeer stil zijn, licht van gewicht en eenvoudig te bedienen. Binnen enkele jaren kwam daar de opvolger de ePropulsion Spirit 1.0 Plus en sinds kort ook de Spirit 1.0 EVO. De ePropulsion Spirit 1.0 Plus heeft 25% meer accucapaciteit tenopzichte van zijn voorganger en de mogelijkheid om aangesloten te worden op een externe e-serie accu.Bij gebruik met een E-serie E40 accu kun je vol gas 80 min varen en op 50-70% 4 tot 7 uur. De ePropulsion Spirit 1.0 EVO is vergelijkbaar met de Plus maar heeft als groot voordeel dat hij beschikbaar is als stuurhendel bediening en wat hem uniek maakt ook in afstandsbedienbare versie! Tevens beschikt de motor over hydrogeneratie. Dat betekend dat uw accu wordt opgeladen door stroming. Bent u bijvoorbeeld aan het zeilen op de wind en de schroef ligt in het water dan laadt uw accu op! Het vermogen van de ePropulsion Spirit is 1kW, vergelijkbaar met 3 pk aan snelheid en 4 pk aan stuwkracht. Bent u op zoek naar meer vermogen dan zijn er de ePropulsion Navy EVO modellen, een 3kW en een 6kW elektrische buitenboordmotor. Het beste te vergelijken met een 6pk en een 9,9 verbrandingsmotor. Deze motoren hebben een 48V krachtbron nodig om te kunnen werken. Bij voorkeur de ePropulsion E-serie accu's. Met deze accu bent u verzekert van optimale communicatie tussen de motor en het accupakket waardoor u kunt genieten van een zorgeloze vaardag.
Talamex fluistermotoren
Rhino
Duitse fabrikant van fluistermotoren in het middensegment. De Rhino's staan bekend om hun robuuste uitvoering.
Rhino Cobold
De kleinste fluistermotor die er momenteel is. Dit motortje is slechts 18 lbs en weegt 2.5 kg. Hiermee is het een zeer makkelijk motortje om mee te nemen. Geschikt voor maximaal een kleine kano of rubberboot.
Rhino VX
Dit is de fluistermotor-serie van Rhino. Kwalitatief zit de Rhino VX serie in tussen Minn Kota Endura en Haswing Osapian. Rhino heeft fluistermotoren van 28, 34, 44, 54 en 65 lbs. Hiermee heeft Rhino de meest brede range fluistermotoren op 12 volt.
Rhino BLX
Momenteel zijn er 2 BLX-modellen: de BLX 70. Dit is een unieke, zeer krachtige elektromotor. De BLX70 is de meest krachtige elektromotor op 12 volt. Het vermogen is 775 en de stuwkracht 70 lbs. Door het grote vermogen en de sterk uitgevoerde componenten is dit meer een elektrische buitenboordmotor dan een fluistermotor. En de BLX110 een krachtpatser op 24V met een stuwkracht van 110 lbs.