Op deze pagina vind u advies voor de keuze van de juiste boegmotor.
Welke lengte boegmotor heb ik nodig?
Van waar tot waar meten? |
Boegmotor voor zoet water of zout water?Als u regelmatig of af en toe op zout water vist raden wij u ten zeerste aan voor een zoutwater-boegmotor te kiezen. Minn Kota heeft hiervoor de Riptide boegmotoren ontwikkeld. Er is een Riptide voor iedere boegmotor serie (behalve Ultrex). De Riptide PowerDrive, Riptide Terrova en Riptide Ulterra zijn de motoren als u op brak of zout water vaart. Geavanceerde corrosiebescherming De hoogwaardige legeringen van Riptide worden versterkt door een meerlaags reinigingsproces en een duurzame, zeewaterbestendige poedercoating. Door deze beschermlagen is uw motor echt beschermd tegen weer en wind. Volledig ingekapselde elektronica De electronica in de motor is volledig beschermd. Alle elektrische verbindingen zijn afgesloten om zout water buiten te houden. Anode Minn Kota gebruikt metalen die op de juiste wijze in balans zijn gebracht en een composieten schacht om galvanische corrosie tegen te gaan. De enige zwakke plek die gevoelig is voor zout water wordt beschermd door deze zinkanode. De anode absorbeert corrosie opdat de rest van de motor dat niet hoeft te doen. |
Welke boegplaat heb ik nodig?
Om uw boegmotor goed te bevestigen heeft u meestal een losse boegplaat nodig. Niet iedere boegmotor past op iedere boegplaat. Zie hieronder het boegplaat-schema.
Welke merken en soorten boegmotor zijn er?
De bekendste fabrikanten van boegmotoren zijn Minn Kota en Motorguide. Minn Kota is traditioneel de marktleider. Het merk heeft een breder aanbod en het grootste gedeelte van de markt in handen. Sommige sportvissers hebben een voorkeur voor Motorguide. Naast deze twee Amerikaanse producenten produceert ook het Chinese Haswing boegmotoren. Deze Haswing Cayman serie heeft weliswaar niet de innovatie en het vernuft van Minn Kota, maar is interessant als u naar een betaalbaarder oplossing op zoek bent.
Elektrische besturing of kabelbesturing?
Minn Kota boegmotoren zijn in twee typen te onderscheiden. Er zijn boegmotoren met elektrische besturing en met kabelbesturing.
Boegmotoren met een kabelbesturing hebben door middel van een kabel een directe link tussen het voetpedaal en het draaien van de motor. Het voordeel is dat een kabelbestuurde boegmotor hierdoor heel snel reageert. Het nadeel is dat je je voet altijd op het pedaal moet hebben om snel te kunnen reageren.
Boegmotoren met een elektrische besturing worden gestuurd door een elektrisch signaal vanaf het pedaal (of afstandsbediening) naar de motor. Het voordeel is dat je door gebruik van bijvoorbeeld de i-Pilot de motor zichzelf kan laten besturen. Met de "Spot-Lock" kan je de motor bijvoorbeeld automatisch op één plek laten liggen. Ook heeft het voetpedaal bij een elektrisch aangestuurde motor meestal wat meer functionaliteiten, zoals een autopiloot.
Het ligt er dus aan wat voor een type visser u bent. Elektrisch gestuurde boegmotoren zijn steeds accurater, stiller en sneller geworden. Er is een kleine groep liefhebbers die bij voorkeur met een kabelbestuurde motor vist. Verreweg het grootste gedeelte (ongeveer 9 van de 10) van de verkochte motoren is inmiddels met elektrische besturing.
Boegmotoren met elektrische besturing
Ulterra boegmotor
De Ulterra is de meest geavanceerde boegmotor van Minn Kota.
Waarom de Ulterra:
- Auto Stow/Deploy en Power Trim. Hiermee kunt u de boegmotor gemakkelijk in en uit het water halen én de hoogte instellen. En dat allemaal automatisch!
- Met i-Pilot of i-Pilot Link en US2 Sonar
- Inclusief Ulterra voetpedaal en afstandsbediening
- In een 80 en 112 lbs uitvoering. Hiermee geschikt voor middelgrote en grotere visboten.
- Dit is een echte luxe boegmotor. Uitstekend voor vissers die de motor veel in en uit het water moeten halen. Ook ideaal als u last van uw rug heeft.
Terrova boegmotor
De Terrova is één van de meest verkochte boegmotoren. Net wat minder geavanceerd dan de Ulterra, maar nog steeds een absolute topper onder elektrisch bestuurde boegmotoren. De Terrova heeft de reputatie van een zeer betrouwbare en duurzame boegmotor.
Waarom de Terrova:
- Met de nieuwe i-Pilot technologie (i-Pilot en i-Pilot Link).
- Mogelijkheid om voetpedaal én afstandsbediening tegelijk te gebruiken. Dit kan niet op de Minn Kota PowerDrive.
- Door middel van “Lift Assist” is de motor gemakkelijk met één hand in en uit het water te halen.
- Variabele snelheid (Digital Maximizer). De Terrova is beschikbaar met stuwkracht van 55, 80 en 112 lbs. Hiermee is er voor iedere visboot een geschikte Terrova.
PowerDrive boegmotor
De PowerDrive is de instapserie van de Minn Kota boegmotoren. Ondanks het brede pakket aan functionaliteiten is dit een zeer betaalbare boegmotor.
Waarom de PowerDrive
- Scherp geprijsd.
- Met i-Pilot gps technologie (geen i-Pilot Link).
- Te bedienen via het elektrische voetpedaal of optioneel via een draadloze afstandsbediening.
- Variabele snelheidsregeling met uitvoeringen in 45, 55 en 70 lbs.
- Let op: Deze motor heette eerste Powerdrive V2.
- Geschikt voor kleinere tot middelgrote visboten.
Boegmotoren met kabelbesturing:
Ultrex boegmotor
De Ultrex is de meest recente innovatie uit de Minn Kota stal. De motor combineert kabelbesturing (voetpedaal) en elektrisch / draadloos sturen via de i-Pilot technologie. Het beste van beide werelden dus!
Waarom de Ultrex
- Unieke combinatie van kabelbesturing direct via de kabel én bediening op afstand met de i-Pilot technologie.
- Uitgevoerd met i-Pilot of i-Pilot Link
- De stuurbekrachtiging zorgt voor een extra snelle responsetijd.
- Nog gemakkelijker in en uit het water door de Minn Kota Lift Assist
- Altijd uitgevoerd met zeer zuinige variabele digitale snelheid, uitgevoerd in 80 of 112 lbs. Hierdoor is er altijd een geschikte Ultrex voor uw visboot.
- Powerful variable speed 80 and 112 lbs motors for all size boats
Overige boegmotoren op kabel
Naast de Ultrex heeft Minn Kota nog een aantal andere kabelbestuurde boegmotoren. Naar deze modellen is in Nederland weinig vraag waardoor deze hier niet standaard op voorraad zijn. Bent u geinteresseerd in een Minn Kota Fortrex, Maxxum of Edge? Neem dan contact met ons op.
Specificaties: Wat heeft mijn boegmotor nodig?
Het boegmotoren aanbod kan nogal overweldigend zijn. Veel series met veel verschillende opties, uitbreidingen en accessoires maken de keuze niet makkelijker. Daarom hebben we hieronder een lijst gemaakt met de belangrijkste features en wat deze inhouden.
i-Pilot
Met één druk op de knop van de afstandsbediening neemt de iPilot de besturing van de boegmotor over. Met de nauwkeurigste Spot-Lock (elektronische ankerpositie) ooit.
Minn Kota i-Pilot heeft GPS technologie ingebouwd om uw boegmotor automatisch te bedienen. Een boegmotor met i-Pilot heeft hierdoor geweldige eigenschappen. Zo kunt u de motor automatisch eerder gevaren routes (iTracks) laten terugvinden. Of bijvoorbeeld uw boot automatisch boven een vislocatie laten stilliggen. Dat laatste is de zogenaamde Spot Lock functie. Tenslotte heeft i-Pilot een autopiloot functie en kunt u er de snelheid en richting mee regelen. De “jog” functie is ook erg handig. Hiermee verplaatst u de boot vanuit een Spot Lock positie gemakkelijk 1.5 meter in de gewenste richting
i-Pilot Link
De i-Pilot Link heeft dezelfde eigenschappen als de i-Pilot, maar onderscheidt zich door een integratie (“Link”) met uw Hummingbird fishfinder. Hiermee volgt de boot de contourlijnen van je zelfgemaakte Humminbird Autochart of de waypoints op de kaart.
Spot Lock met 'Jog' functie
Met de Spot-Lock ankerfunctie houdt u de boot met de boegmotor gemakkelijk op één vaste plek. Dit werkt net als een anker. U kunt dit goed gebruiken wanneer u een vis moet onthaken of fotograferen, maar ook wanneer u de boot boven een bepaalde hotspot of waypoint wilt laten stilstaan. Een mooie innovatie is ook de Jog-functie. Hiermee kunt u de boot met een druk op de knop vanaf de vastgelegde SpotLock positie in iedere gewenste richting verplaatsen.
Spotlock Minn Kota VS. Motorguide (let op: video van Minn Kota zelf)
Bluetooth op uw boegmotor
Er zit nu standaard Bluetooth op alle modellen met i-Pilot en i-Pilot link met bouwjaar vanaf 2017.
Mobiele i-Pilot en i-Pilot Link app
De Bluetooth op alle nieuwe modellen maakt het mogelijk om de i-Pilot (Link) mobiele apps te gebruiken. Met deze apps kunt u bepaalde functies van uw boegmotor via uw telefoon aansturen!
US-2
US2 staat voor Universal Sonar 2. Deze boegmotor heeft onderin in de motor een Dual-Beam sonar ingebouwd. Hierdoor hoeft u geen omzetter te gebruiken maar kunt u uw fishfinder direct aansluiten op de motor. Dit werkt met alle grote fishfinder merken.
De dual-beam sonar technologie zorgt voor een zeer nauwkeurig en helder beeld van de activiteit onder water.
Een ingebouwde sonar vindt u ook op bepaalde MotorGuide modellen. Het wordt bij die motoren simpelweg als ‘sonar’ aangeduid. De Minn Kota US2 technologie wordt over het algemeen wel als de meer geavanceerde gezien.
AutoPilot
Met Minn Kota AutoPilot laat u uw boot in dezelfde richting varen zonder dat u de motor handmatig hoeft bij te sturen. De AutoPilot werkt op basis van een intern kompas (gps). Door deze handige functie kunt u bijvoorbeeld een stroomlijn volgen of een rechte kust afvaren.
Composiet schacht
Als enige biedt Minn Kota een levenslange garantie op de composiet schacht. Door de grotere flexibiliteit van het composiet zijn de schachten van Minn Kota boegmotoren steviger dan staal. Het is vrijwel onmogelijk om een Minn Kota schacht te breken of te butsen. Daarnaast is de motor corrosie-bestendig.
Koerssensor
Dit is een standaard feature op alle i-Pilot en i-Pilot Link modellen. De koerssensor geeft informatie over de koers van de boot door aan de Minn Kota motor (mits met i-Pilot of i-Pilot Link uitgerust). Deze sensor werkt als een digitaal kompas. De sensor wordt gebruikt voor navigatiefuncties zoals de Jog functie.
Stuurbekrachtiging
Dezelfde hiel / teenbesturing die u gewend bent, eenvoudiger gemaakt. Stuurbekrachtiging vermindert de stuurinspanning waardoor u geen vermoeide voeten krijgt. Stuurbekrachtiging is onder andere beschikbaar op de Ultrex serie. U zult het verschil merken. De motor reageert sneller en in een vloeiende beweging op uw stuurbewegingen.
Voetpedaal
Hiel/teen sturen met stuurbekrachtiging geeft je veel controle en een snelle reactiesnelheid zonder dat het vermoeiend wordt. Met de ‘Steering Lock’ klikt u de motor vast in de richting waarin je het pedaal voor het laatste aan hebt geraakt. Ook zitten er op dit voetpedaal Spot-Lock en AutoPilot knoppen. Zo kunt u de boot vastpinnen op een visstek of een route varen, simpel vanaf het voetpedaal!
Micro remote (afstandsbediening)
Deze kleinere afstandsbediening is ideaal snelle besturing van de i-Pilot of de i-Pilot link. Waar dan ook in uw boot. Deze Micro Remote communiceert via Bluethooth met uw systeem. Deze Micro afstandsbediening gebruikt u naast uw hoofdafstandsbediening om snelheid, koers, Spot-Lock en de autopiloot te besturen.
Auto stow/deploy
Met de Auto Stow/Deploy functie kan de motor automatisch op afstand in en uit het water worden gelaten. Dit doet u met de i-Pilot (Link) afstandsbediening of het voetpedaal.
Power Trim
Met Power Trim kunt u de hoogte/diepte van de motor aanpassen. Dit doet u niet handmatig maar met de i-Pilot of i-Pilot Link of het voetpedaal.
Lift Assist
Lift Assist is een feature van Minn Kota boegmotoren waarmee u de motor gemakkelijker in en uit het water haalt. Dit geldt voor motoren zonder Auto Stow/Deploy. Omdat het continu op- en neerlaten van de motor zwaar kan zijn is de Lift Assist ontwikkeld. Dit werkt of met een met gas gevulde zuiger of met een veer. Het omhoog halen van de motor gaat zo nog nét niet automatisch!
Zie in onderstaand filmpje hoe gemakkelijk Lift Assist werkt:
Digital Maximizer
Deze unieke Minn Kota technologie zorgt ervoor dat u uw snelheid heel precies kunt afstellen. Door de Maximizer zijn Minn Kota boegmotoren extreem zuinig en kunt u met normaal gebruik vaak langer dan 20 uur continu op de motor varen.
Boegmotor en Accubesparing
Het is in het algemeen aan te raden om niet voor een te lichte motor te kiezen. Weliswaar zijn deze (veelal 12 volt) motoren goedkoper. Veel visboten zijn rond de 5 of meer meter lang. Ook wordt er veelal gevaren op open water en rivieren. Daarnaast zitten veel vissers hele dagen op het water. Met een te lichte motor raakt de accu sneller leeg. Om die reden wordt veelal gekozen voor een zwaardere 24 volt (of zelfs 36v) motor die krachtiger is en minder verbruikt. Wordt er gebruik gemaakt van een Fishfinder, dan is het aan te raden om een voltage-alarm op de Fish finder aan te zetten. Hierdoor kan voorkomen worden dat de accu’s te leeg gevaren worden. Dit is een vaak gezien probleem bij vissers. Vaak krijgen na zo'n incident de accu’s de schuld. De echte oorzaak ligt vrijwel altijd bij de gebruiker die deze te ver leeg varen.