Iedere rubberboot is anders. Een Zodiac rubberboot zet u net weer anders in elkaar, een Lodestar heeft net weer een ander type vloer. Onderstaande is een algemene gebruiksaanwijzing die voor de meeste boten wel geldt, maar die enigszins kan afwijken van uw boot.
Voorbereiding rubberboot opblazen
Open de doos met uw nieuwe boot op een schoon en vlak oppervlak. Zorg dat er geen scherpe objecten op de vloer of in de omgeving van de boot zijn die de boot mogelijk kunnen beschadigen. Terwijl u de boot uitpakt kijkt u goed hoe deze is opgevouwen. Dit is de beste manier om de boot weer klein te maken en terug in de draagtas te krijgen (wij raden aan een foto te maken van de opgevouwen boot). Let vooral op de manier waarop de zijkanten naar de middenlijn zijn gevouwen, zodat de spiegel over (en niet tussen) de zijkanten wordt gevouwen. Dit maakt het veel makkelijker om de opblaasbare boot in de toekomst op te bergen in de meegeleverde draagtas. U kunt de boot leeggelopen en opgevouwen opbergen, bijvoorbeeld tijdens de winterstalling. Controleer zorgvuldig of het pakket alle onderdelen bevat: bankje(s), peddels, voetpomp, aluminium vloerdelen of airdeck vloer, zijrails, reparatieset en draagtas.
Ventielen
Verwijder de beschermende ventieldeksel door te draaien en te verwijderen. De ventielen werken op twee manieren: óf ‘free-flow’, wat betekent dat de lucht vrij kan passeren in beide richtingen óf één kant op. U kunt wisselen tussen deze manieren door op de ventielknop te drukken en te draaien. Om de boot snel op te blazen zet u het ventiel open (‘free-flow’) en blaast u de rubberboot met een voetpomp op. Dit kan ook sneller met een stofzuiger in blaasmodus of elektrische pomp. Als de tubes bijna helemaal gevuld zijn drukt u de ventielknop in en draait u. Hierdoor kan de lucht niet meer uit de tubes ontsnappen. Draai de knop snel om om luchtverlies te voorkomen. Voltooi het opblazen altijd met de voetpomp. Gebruik nooit een hogedrukpomp zoals een bandenpomp. De druk van de tube mag nooit meer zijn dan 20 kPa (3psi). U moet rekening houden met hogere druk die kan ontstaan wanneer de tubes in de warme zon worden gezet. Laat in dat geval eventueel lucht ontsnappen door op de ventielknop te drukken (niet draaien).
Opbouw aluminium hard-floor modellen
Pak de rubberboot uit de tas of doos en rol de bijboot volledig uit. Blaas de boot op tot hij vorm begint te krijgen. De boot hoeft nog niet volledig te worden opgeblazen. Een stofzuiger met blaasfunctie werkt snel en gemakkelijk. Tip: de ventielen hebben twee standen; door het draaien van de ventielknop kunt u het ventiel openzetten waardoor de boot sneller is opgeblazen. Als de boot vorm vol is draait u het ventiel snel dicht. Blaas de opblaasbare kiel nog niet op. Laat de boot dan weer voor 75% leeglopen (zie afbeelding 1). Als de boot niet voldoende is leeggelopen, zult u niet in staat zijn om de vloerdelen te plaatsen. Plaats alle ventieldopjes op de ventielen om ze uit de weg te houden. Leg de vloerdelen op de bodem van de zachte boot. Begin met de voorste en de achterste. De vloerdelen zijn genummerd en u dient deze volgorde aan te houden. Als uw boot 4 vlonders heeft, plaatst u ook al één van de middelste vloerdelen. Plaats nu de voorste rand van het resterende vloerdeel in de achterste rand van het voorste vloerdeel terwijl u de achterste rand omhoog houdt. Til de voorste rand van het aangrenzende achterste vloerdeel op en plaats het in de aluminium rand van het vloerdeel dat u al omhoog houdt zodat er een richel ontstaat (zie afbeelding 2).
Afbeelding 2. Maak een ‘bruggetje’ en klik de middelste vloerdelen in elkaar. Druk vervolgens aan om de vloer in elkaar te laten klikken.
Druk de nok naar beneden tot de vloerdelen vlak liggen. Zorg ervoor dat er geen pvc of ventieldop onder de vloerdelen terecht komt (check ook goed dat de ventieldop van de kiel niet onder de vloerplaat is gekomen). Controleer goed of alle platen netjes en recht liggen. Als dit moeilijk gaan zit er waarschijnlijk teveel lucht in de tubes. Laat wat lucht via de ventielen ontsnappen en probeer het opnieuw. Monteer de zijrails (om de planken vlak en strak te houden) door ze te positioneren met een gelijke overlap op alle borden. De holle kant van de zijrail moet naar buiten en naar boven wijzen (zie afb. 3).
De vloerdelen klikken vervolgens in de groef in de zijrail. Als dit moeilijk gaat laat u meer lucht uit de tube of zet u de boot op een kleine verhoging waardoor de zijrails gemakkelijker te plaatsen zijn. Wanneer u de tubes volledig opblaast liggen de zijrails stevig op hun plek. Het voorste vloerdeel staat niet in contact met de zijrails en is vrij om een klein beetje te bewegen. Controleer of er geen materiaal van de tube (pvc) wordt afgekneld onder de boards. Blaas vervolgens de luchtkamers op in de juiste volgorde: begin met ongeveer 80% druk in de achterste kamers. Blaas vervolgens de voorste luchtkamer voor ongeveer 90% op en plaats/schuif de bankjes in de boot. Ga vervolgens terug naar de achterste luchtkamers en blaas deze volledig op met de voetpomp. GEBRUIK GEEN HOGE DRUK bronnen, de naden kunnen barsten. Blaas vervolgens de voorste luchtkamer helemaal op en tenslotte blaast u ook de opblaasbare kiel helemaal op. Het kan enkele uren duren voordat alle rimpels en onregelmatigheden zijn verdwenen. Vergeet niet om de boot altijd stap voor stap op te blazen omdat er diafragma's tussen de kamers zijn die vervormd kunnen worden als eerst één kamer volledig wordt opgeblazen en dan pas de anderen. Afbeelding 1. Blaas de tubes een beetje op om de boot vorm te laten krijgen. +/- 25% zou genoeg moeten zijn.
Opbouwen Air-floor modellen
Gedeeltelijk opblazen van de pontons, dan lag de vloer in plaats met de lucht-klep en plooi onder de pontons all round. Gedeeltelijk blazen de vloer dan passen bij de zitting en volledig opblaast de pontons. Tot slot, volledig opblazen van de vloer en vervolgens de kiel buis. Blaas de tubes gedeeltelijk op. Leg vervolgens de air-vloer op de bodem met het ventiel omhoog. Blaas de air-vloer gedeeltelijk op, plaats de bankjes en blaas de tubes volledig op. Blaas tenslotte de vloer helemaal hard op en daarna ook de opblaasbare kiel.
Inpakken Inflatable rubberboot
Begin met alle lucht uit de boot te laten lopen, inclusief de opblaasbare kiel. Verwijder bankjes, peddels en vloerdelen. Gebruik een pomp of stofzuiger om de laatste lucht uit de luchtkamers te halen. Zorg ervoor dat de tubes recht liggen en vouw de tubes naar de middenlijn van de boot.Vouw de cones (uiteinden van de tubes aan de achterzijde) naar binnen op de achterzijde van de spiegel. Vouw de spiegel vervolgens over de naar binnen gevouwen tubes. Blijf de spiegel naar voren vouwen totdat de boot een net pakket is. Ga op uw knieën op de opgevouwen boot zitten om de resterende lucht eruit te persen. Het is aan te raden dit met meerdere personen te doen. Plaats de boot vervolgens in de draagtas. Plaats de vloerdelen, zijrails, peddels, reparatiekit samen met de boot in de draagtas. In sommige gevallen is het handig om de vloerdelen los te vervoeren.
Algemeen onderhoud en advies
- Zorg dat uw rubberboot uit de zon blijft wanneer u deze niet gebruikt. Hoewel het materiaal van de meeste rubberboten van goede kwaliteit is, is UV-straling nooit goed voor het materiaal. Door de boot tijdens inactiviteit zoveel mogelijk uit de zon te houden kan de levensduur van de rubberboot worden verdubbeld.
- Vermijd contact van de tubes met plantaardige olien (o.a. de olie in veel zonneproducten) en insectensprays.
- Spoel de boot na gebruik af met schoon water en sla de boot op in een koele, maar niet ijskoude, droge plek uit de zon.
- Reinig vlekken en vuil van de stof met een speciale reiniger (niet-oplosmiddel). Vermijd contact met brandstoffen, oplosmiddelen of oliën, en reinig het oppervlak altijd meteen als er gemorst is. Neem contact op met uw dealer voor de juiste materialen.
- Houd de zelflozende stop vuilvrij om ervoor te zorgen dat deze goed werkt. Lekkage op deze plek is vaak het gevolg van kleine hoeveelheden vuil dat vastzit in de zelflozer.
- Gebruik bij slepen altijd alle sleeppunten op de boot om de belasting te spreiden en gemakkelijker te worden gesleept. Pas de sleeplengte altijd aan aan de weercondities. Bij zwaar weer is het aan te raden de rubberboot aan boord van de sleepboot te halen.
- Bij kouder weer kan het lijken alsof de boot lucht verliest. In de meeste gevallen is het slechts de lucht in de tubes die krimpt door de lagere temperatuur. Als u toch denkt dat de boot een lek heeft, controleert u eerst de ventielen door wat water en zeep op en rond de ventielen aan te brengen en de boot volledig op te blazen. Check vervolgens of er luchtbellen/bubbels ontstaan. De ventielen kort openzetten kan eventueel vuil verwijderen. U kunt eventuele lekken eerst handmatig opsporen door het gehele oppervlak met uw handen af te gaan. Vervolgens kunt u met water en zeep eventuele kleine beschadigingen detecteren.
Reparatie
- Wanneer u een klein lek vindt, kunt u dit repareren met de meegeleverde reparatieset. Maak het gebied rondom het lek (onegveer 5cm) goed schoon met aceton, MEK (nagellakverwijderaar) of verfverdunner.
- Knip een stuk van het meegeleverde materiaal uit, ongeveer 2.5cm groter dan het te repareren gebied. Zorg ervoor dat de hoeken rond zijn. Reinig het volledige contactgebied goed zoals hierboven beschreven.
- Laat lucht uit de tubes lopen totdat deze wat zachter zijn maar nog wel hun vorm hebben. Breng vervolgens twee dunne lagen van de lijm aan op beide oppervlakken. Laat de eerste laag drogen voordat u de tweede laag aanbrengt. Wanneer de tweede laag net zijn plakkerigheid verliest, rolt u het afgeknipte materiaal voorzichtig op het lek. Zorg ervoor dat er geen luchtbellen ontstaan tussen de tube en het materiaal.
- Laat 24 uur drogen voordat u de tubes weer volledig opblaast. Let op: het materiaal is brandbaar dus neem goede voorzorgsmaatregelen wanneer u in de buurt bent van iets warms of brandbaars.
- Ingewikkelde reparatie? Lees meer informatie over onderhoud en reparatie van de rubberboot of RIB.
Algemeen advies
- Neem altijd roeispanen, anker, hoosblik, ruim voldoende extra brandstof en een zender (mobiele telefoon, VHF, walkietalkie etc.) mee aan boord, vooral 's nachts en met een sterke wind op zee. Motorstoring kan desastreuze gevolgen hebben als u niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.
- Neem reddingsvesten en beschermende warme kleding mee voor iedereen aan boord.
- Controleer brandstof, weer- en wateromstandigheden voordat u vertrekt.
- Zorg ervoor dat u niet het aanbevolen laadvermogen of motorvermogen overschrijdt. U vindt deze gegevens op het plaatje op de spiegel.