RUBBERBOOT ONDERHOUD en REPARATIE
Tijdens een seizoen gebruik en blootstelling aan de elementen kan de boot vuil worden of kleine beschadigingen oplopen. Op deze pagina vind je de aandachtspunten voor het behoud van je rubberboot.
SCHOONMAKEN (normaal vuil)
• Pomp de boot op zonder de vlonders of airdeck
• Maak de binnen- en buitenzijde schoon met Ma-fra Shelly of Sjippie rubberboot reiniger gebruik hierbij een fijne spons zonder schuurkant (Kruidvat wonderspons, Action powersponge)
• Maak de vlonders of het airdeck apart schoon
• Beschadigingen op de houten spiegel of vlonder kun je het beste tijdens de wintermaanden schilderen
• Leg na het afspoelen de boot op zijn kop en maak de bodem schoon
• Laat de boot op zijn kop drogen
• Als de boot droog is kun je deze opvouwen en opbergen
AANSLAG VERWIJDEREN
• Gebruik nooit agressieve of schurende schoonmaakmiddelen. Deze tasten de toplaag van het PVC-materiaal aan waarna het doek kan gaan plakken.
• Wij adviseren Ma-fra schoonmaakmiddelen. Deze schoonmaakmiddelen maken niet alleen schoon, maar brengen (voor zover mogelijk) de originele kleur van door zout of UV-licht verkleurde tubes terug.
• Ook zijn deze middelen geschikt om ‘het weer’ (schimmels) die hardnekkig vast zitten op de rubberboot helpen te bestrijden
• Behandel de boot na het schoonmaken tegen de inwerking van UV-licht met speciaal voor rubberboten ontwikkelde protector Ma-fra Sealy.
CONTROLEREN van de RUBBERBOOT
De rubberboot heeft gedurende en na het seizoen aandacht nodig
hier zijn wat tips en tricks
1. Lekkages opsporen Pomp de rubberboot op tot circa 220 millibar. Sop de tubes in met een mengsel van zeepsop (dreft) en water. Waar luchtbelletjes ontstaan bevinden zich de lekkages. Lekkages op de naden zijn soms te verhelpen met Sealflex en lekkages op het doek kunnen verholpen worden met een plakker en 2 componenten lijm.
2. Ventielen Een lekkend ventiel (gevonden met de zeepsop-truc: luchtbelletjes) draai je aan met een speciale ventielsleutel. Als dat niet helpt, moet je het ventiel vervangen. (ventiel en ventielsleutel verschilt per boot merk)
3. Roeidollen Controleer de roeidollen op schade, vervang ze als dat nodig is.
4. Zelflozer Controleer de zelflozer en de zelflozer- dop. Indien defect: vervangen. Goed schoonmaken.
5. Spiegel Controleer de hardheid van de spiegel, de motorsteun op scheuren en check de gelijmde bevestigingen op de tubes. Hier komen veel krachten op tijdens het varen.
6. Peddels Check of de bladen scherpe schade- plekken hebben die de boot kunnen lek- prikken. Schuur uitstekende delen weg met een schuurpapiertje P60/P80.
7. Handvatten en grijplijnen Handvatten en grijplijnen worden zwaar belast. Controleer de aanhechting op de tubes: scheurtjes kunnen uiteindelijk lekkage veroorzaken.
8. Sleepringen Deze zijn gemaakt om grote krachten te doorstaan. Toch kan de aanhechting op de tubes losraken of scheurt de D-ring soms los van de plakker.
Controleer dit goed om en vervang indien nodig
9. Bodem en opblaaskiel Deze krijgen gedurende het seizoen heel wat te verduren, vooral als je vaak het strand of je helling op vaart. Controleer of er niet teveel schade is aangericht. Een lege opblaaskiel gaat ten koste van de vaareigenschappen van de boot.
KLEINE RUBBERBOOT REPARATIE (PVC)
De meeste rubberboten zijn gemaakt met PVC-tubes
Hieronder de instructies voor de reparatie van kleine lekkages of loslatende onderdelen aan de rubberboot.
(Voor reparatie van een Hypalon rubberboot kunt u mailen naar [email protected]).
• Pomp de boot op
• Maak een reparatie-plak van een stukje PVC ter grootte van 7 cm, rond de hoeken van de plakker af.
• Ontvet het te repareren oppervlak en de reparatie-plak goed met een doekje ontvetter (meegeleverd bij deze lijmset)
• Teken de reparatie-plak met potlood op de boot af, gebruik schilderstape om het oppervlak buiten de lijn af te plakken dit om lijmresten te voorkomen deze drogen bruin op.
• Laat de boot leeglopen
• Smeer de plak en het oppervlak op de tube in met tweecomponenten pvc-lijm, gebruik hiervoor een kwast (knip de haren van de kwast af tot 1cm)
Breng na 5 minuten nogmaals de pvc lijm aan op de reparatie-plak en het oppervlak met het gaatje, herhaal dit nog 1 maal.
Na 5 minuten verlijm je beide delen op elkaar en druk deze goed aan met bijvoorbeeld de bolle kant van een lepel en werk van binnen naar buiten (veel druk op een klein oppervlak) zo voorkom je luchtbellen onder de plakker.
• Smeer de lijm niet buiten het afgetekende deel; de lijm verkleurt geel/bruin in het zonlicht
• Laat de reparatie 24 uur drogen. Daarna mag de boot op spanning worden gebracht.
OPSLAAN IN DE WINTER
• Maak de boot goed schoon en controleer op beschadigingen
• Laat de boot goed drogen en in de zon
• Bescherm de tubes met een wax laag door hem in te spuiten met Sealy
• De boot kan zowel opgevouwen als opgeblazen overwinteren
• Als de boot in de winter opgeblazen blijft zorg dan dat hij niet te hard is
• Pas op voor muizen, ze knagen gemakkelijk door PVC heen en gebruiken de tubes als warm nestje.(boilies of ander aas zijn ze gek op)
• Sla de boot vorst vrij op bij voorkeur boven de 5 graden.
TIPS VOOR VOLGEND SEIZOEN
• Pomp de boot op druk en controleer of hij goed op druk blijft, controleer alle verlijmde delen of deze nog goed vastzitten.
• Lucht krimpt en zet uit, dus schrik niet als de boot een stuk zachter is na een koude nacht, in de volle zon komt de boot weer op druk.